Haal alles uit je feedback: 12 prompts voor waardevolle reviews

Kijk, ik weet dat je buiten categorie bent in wat je doet. En dat je het moeilijk vindt om dat met klare, niet-opschepperige taal te benoemen—wat een opdracht, ook?

Ik weet dat je reviews vragen lastig vindt. En ze gebruiken in je communicatie soms nog lastiger.

Ik weet dat je zelf als klant veel aan testimonials hebt wanneer je ergens in investeert (de cijfers liegen niet).

Dus wil je er werk van maken: je voorbije klanten consequent vragen naar hun mening, want je toekomstige klanten verdienen het.

Jennifer & Jeremy na hun wederzijdse feedbacksessie
© Greg Swales voor Variety

Natuurlijk worstel ik er ook mee. Ik heb er een halve meter bespiegelingen over in mijn Notes-app. Hoe het tegelijkertijd nodig is, en wringt, en deugd doet, en stinkt (eigen lof, weet je wel). En vooral, hoe het doorbraken met zich meebrengt.

En dus knip je met je vingers, want je weet: het is tijd om er werk van te maken. Want feedback, reviews, testimonials, social proof: hoe je ‘t ook noemt, ze hebben te veel voordelen om er je ego niet even voor opzij te zetten.

 

Feedback geeft je zicht op wat jou uniek maakt

Hoe geweldig het is om de essentie van jou en je bedrijf verwoord te zien door iemand die de tijd neemt om jullie te leren kennen: dat is wellicht de feedback die mij het meest deugd doet. Een copywriter raakt aan die essentie, maar ook feedback van je klanten doet dat. Zij kenden je eerst van buitenaf, en hebben dan het hele interieur gezien. Hoe je werkt, hoe je communiceert, hoe je bent. Dus hen niet vragen om hun feedback, tja, dat zou een gemiste kans zijn.

 

DENK AAN VRAGEN ZOALS:

“Hoe zou je onze samenwerking beschrijven aan anderen?”

“Wat gaf de doorslag om met mij samen te werken in plaats van met andere (fotografen / kinesisten / boomchirurgen)?”

“Op welk vlak (of welke vlakken) beschouw je jouw noden als anders dan die van de massa?”

“Aan welk soort mensen zou je mijn aanbod aanraden?”

 

Feedback vertelt je wat je toekomstige klanten willen lezen

De lezers op je website, nieuwsbrief en social media, de luisteraars van je podcast: ze lijken meer op je voorbije klanten dan op jou. Uit hun feedback kan je inspiratie halen voor je messaging: de boodschap die achter je communicatie zit.

 

DENK AAN VRAGEN ZOALS:

“Wat had je al allemaal geprobeerd vooraleer je voor mij koos?”

“Hoe zou je het obstakel beschrijven waar je tegenaan botste ?”

“Welke boodschap of waarden spreken je het meest aan in mijn werk?”

“Wat heeft onze samenwerking voor jou duidelijker gemaakt of veranderd? Is dat in cijfers uit te drukken?”

 

Feedback is een mini-marktonderzoek

Een paar jaar geleden kreeg ik de vraag, ‘of ik personeel had’ (nee, ik werkte in loondienst). Volgende vraag. ‘Mocht ik personeel hebben, of ik hen dan een eindejaarscadeautje zou geven’ (sure). ‘Mocht ik een eindejaarscadeau geven, zou dat chocolade zijn met mijn logo erop, en zou ik dan 10 / 20 / 30 euro betalen voor een doos met 20 pralines erin’ (send help). Marktonderzoek kan soms … nogal hypothetisch worden. Onbruikbaar hypothetisch.

Vragen in je feedbackformulier, dat is een ander paar mouwen: hier heb je niet enkel potentiële maar zelfs reële klanten beet, met antwoorden die wel bruikbaar zijn.

 

DENK AAN VRAGEN ZOALS:

“Was je ervaring als klant in lijn met je verwachtingen vooraf? Was er iets dat je verbaasde?”

“Hoe heb je over mij gehoord? Wie heeft me aanbevolen, of wat sprak je aan in mijn communicatie?”

“Welke opvolgvraag zou je mij willen stellen? Is er een aanleiding of thema waarrond je met mij zou willen samenwerken?”

“Wat zou mijn aanbod meer passend kunnen maken bij wat jij nodig had? Ontbrak er iets, had je nadien nood aan opvolging of ondersteuning?”

 

“Ok, ok, Marie, genoeg redenen om feedback te vragen. Nu nog het lef; daar zal ik zelf voor moeten zorgen.”

Klopt. Maar als je vragen hebt, of iemand zoekt die je helpt om zo’n feedbackformulier op jouw maat op te stellen, dan ben ik hier. Dit kan als onderdeel van full blown websitecopy, maar ook los daarvan, omdat feedback nu eenmaal belangrijk is. Daar heb ik eens ergens een paar redenen voor opgelijst, dacht ik…

Previous
Previous

Hoe je van reviews, testimonials & feedback je beste marketingtool maakt

Next
Next

The first cut is the deepest: mijn #1 tip voor creatief werk in opdracht