The first cut is the deepest: mijn #1 tip voor creatief werk in opdracht

Wie creatief is op commando kent ‘t wel: die mentale rust van 15 minuten. De exacte tijd tussen het verzenden van een kant-en-klaar afgewerkt project enerzijds, en de eerste manuele refresh van je mailprogramma anderzijds. Misschien was het een fotogalerij, een brandbook, een websiteontwerp of, jawel, een tekst die je doorstuurde. Een kwartier geleden was je er nog stekezot van en apetrots op, en nu begint de nieuwsgierigheid te knagen.

 

“Zouden ze het snappen zoals ik het bedoeld heb?”

“Vragen ze de mening van iedereen en zijn bomma, of zijn ze halsoverkop tevreden?”

“Wat zouden ze ervan vinden?”

“Misschien moet ik een DM meesturen om hen te verwittigen, want wie weet zijn het van die flinkerds die hun mail enkel in de ochtend checken.”

 

En hoe meer tijd erover gaat, hoe meer weerstand je moet bieden aan doemdenkerij. “Ze wachten wel lang. Maar ze zullen hun redenen hebben: een noodgeval in de familie, een impromptu controle van de boekhouder. Dit hoeft geen manshoge teleurstelling in mijn capaciteiten te zijn.”

Het was mijn ongeduld en de aversie om mezelf de grond in te denken, die mij zo frank maakten om mijn websitecopyklanten—leg dat eens op 3x woordwaarde—te vragen om … een snelle eerste reactie. Niks geen volledige feedback, absoluut geen lijst van pro’s en con’s, maar een korte vibe check: voelt het als ‘WAUW!!!’ of eerder als ‘het is een start’? Ging er een nieuwe wereld open, of moeten wij ‘toch nog eens goed babbelen’?

Om die vraag van mij aan mijn klanten te verantwoorden, ging ik op zoek naar aanneembare redenen om ze te stellen. ‘Omdat ik niet kan wachten’ vind ik persoonlijk een prima reden, maar laat ons zeggen dat ik meer wilde. En amai, heb ik ‘meer’ gevonden.

 

THE FIRST CUT IS THE DEEPEST

Afgekeken van Yusuf Islam en Rod Stewart (maar toch vooral van Sheryl Crow) noem ik het mijn ‘First Cut is the Deepest’-methode. En die eerste snee heeft vier aandachtspunten.

Er is maar één eerste keer

Als klant van een creatief project krijg je één kans om het resultaat voor het eerst te zien. Het logo te bekijken, het tuinontwerp te zien, het brandbook te doorbladeren, de advertentie te horen, de webcopy te lezen: je zal nooit meer even overdonderd kunnen worden door het resultaat.

Grondig beseffen dat dit een unicum is, en actief registreren wat je verrast, aanspreekt of omverblaast: daar moet je op voorhand over verwittigd worden. Baby I know, the first cut is the deepest.

The First Cut brengt je dichter dan ooit bij je ideale klant

Wanneer je als klant creatief maatwerk voor ‘t eerst ziet, is dat bovendien ook één van de weinige momenten waarop je op exact dezelfde plek staat als je eigen ideale klant. Je ziet met verse ogen wat zij zouden zien. Je voelt je even gehoord als zij zich zouden voelen. En uit die eerste ervaring wil je alles halen. Want tijdens iemands eerste bezoek ligt conversie stevig op de loer. Iets aankopen, je contactformulier invullen of een gesprek aanvragen, zich op je nieuwsbrief inschrijven: van alle conversies die op je website gebeuren, is 84% het werk van eerste bezoekers.

The First Cut zorgt voor minder correcties

Dat monitoren van die eerste reactie heeft nog een prima gevolg: het zorgt ervoor dat, na een positieve eerste reactie, het aantal aanpassingen naderhand beperkt blijft. Want ook al twijfelt je klant twee weken en vijf externe meningen later over of een uitgesproken zin, een ontwapenend portret of een knaller van een kleur ‘toch niet te overdreven is’; tegelijk kennen ze de oppermacht van de eerste indruk, en weten ze dat temperen gelijk staat aan kracht verliezen.

En tot slot: voldoening, baby

Je kan zelf nóg zo trots zijn op het resultaat; als je klant zijn enthousiasme daar bovenop smijt, is het tijd voor de overtreffende trap van voldoening. Zeker als je duidelijk maakte dat er verderop tijd en ruimte zal zijn om details bij te sturen. Want als eerste reactie krijgen “er staat een accent aigu waar het accent grave moet zijn”, tja, daar wordt niemand vrolijk van.

 

“WOW! WHATTEF*! OMG! GENIAAL! HAHAHA! JAAAA! JIJ HELD! NAGEL OP DE KOP! DAT IS HET!”

“OH MY GOD! DIT IS NIET NORMAAL!!!!
Ik ben er helemaal stil van.
Ik kan het zelf niet zo goed geloven hoe mooi jij alles uit da gesprek hebt gehaald.
Hoe goed kan jij dit?!!!!”

“Mariieeeeee wat ben ik onder de INDRUK!!! Ik word er enthousiast en emotioneel van.”

“O M V E R G E B L A Z E N van jou en jouw copy!!!
Maar echt!
Heb er geen woorden voor!!”

 

Zin in zo’n reacties?

Als je The First Cut-methode ook voor jouw kar wil spannen, dan vertel ik je graag mijn vier stappen. Download hieronder mijn pdf met script voor de communicatie met je klant.

Psst, en als je denkt dat dit wel een fikse omweg is om gewoon een paar enthousiaste reviews te delen en in je mailbox te geraken, dan heb je het helemaal juist.

Je ontvangt deze download in ruil voor je mailadres. En van het één zal het ander komen: een nieuwsbrief bijvoorbeeld, zo nu en dan, wanneer ik inspiratie over heb. Eentje waarbij je op elk moment kan uitschrijven natuurlijk, zonder harde gevoelens: dat zijn de regels van ‘t spel.

Previous
Previous

Haal alles uit je feedback: 12 prompts voor waardevolle reviews

Next
Next

Hoe ethische copy eruit ziet en vooral, hoe niet.